luisterkind, healing en reading

Aarden: een ander soort aardingsoefening

Er zijn een paar aardingsoefeningen die veel mensen wel kennen: een koord vanuit je buik de aarde in laten gaan, boomwortels onder je voeten visualiseren, een bodyscan doen waarbij je bepaalde lichaamsdelen eerst aanspant en vervolgens ontspant…

Bij mij helpen ze maar een beetje en bovendien vind ik ze niet leuk om te doen. Het aarden wordt dan zo’n werkje. Dus hier is een andere aardingsoefening die zachter en speelser is, en waarin meer ruimte is om te ontdekken. 

Eerst: Wat is aarden eigenlijk?

Aarden betekent helemaal aanwezig zijn in je lichaam met alles wat er op dat moment is. Dat kan best spannend zijn, want je ervaart alles bewuster en intenser: zowel de fijne gevoelens als de minder fijne. De neiging is om daarvan weg te vluchten: nog met het één bezig zijn terwijl je met je hoofd alweer ergens anders bent. 

Toch is het ook fijn om te aarden. Je staat meer in contact met je gevoel, je voelt van binnenuit beter aan wat bij je past, je uit je gemakkelijker en je werkt effectiever. 

Zacht en speels aanwezig zijn

Werkelijk in je lichaam aanwezig zijn, betekent dat alle lagen in jezelf er mogen zijn en mee mogen doen in je leven. De eerste stap om je meer bewust te worden van jezelf, is VERTRAGEN. Kijk eens of je een tandje terug kunt schakelen. Of je iets langzamer kunt lopen, iets langzamer je handelingen kunt verrichten. Je hoeft dit niet te overdrijven: voel wanneer het tempo en de bewegingen voor jou ontspannen zijn. Voel dus wanneer het voor jou prettig aanvoelt. 

Tegelijkertijd zet je gevoelsmatig EEN METER RUIMTE om jezelf heen. Niet als bescherming tegen de buitenwereld, maar als een open en ontvankelijke ruimte voor jezelf waarin informatie kan binnenkomen. 

Ontspannen bewegen

Met die ruimte om je heen en vanuit een ontspannen tempo, beweeg je je de dag door van. Nieuwe inzichten en ingevingen kunnen gemakkelijker binnenkomen door de ruimte die er is. Net als nieuwe manieren van reageren, en andere kwaliteiten van jezelf die nu meer op de voorgrond schuiven.

Zo nu en dan check je vanuit een liefdevolle stroom bij jezelf: Hoe voelt dit voor mij, wat er nu is, wat er nu gebeurt? En wat is het meest liefdevolle dat ik nu voor mezelf kan doen?

Je gaat je eigen lichaam als vanzelf steeds meer waarnemen. Je ervaart dat je lichaam een bron van informatie is, over jezelf en de ander. Op een gegeven moment neem je heel je lichaam mee in het contact met een ander, mag het er helemaal zijn. Dan gaan alle laagjes in jezelf meedoen en dat voelt ‘heel’.

Onthecht ervaren

Doordat je meer aanwezig bent in je lichaam en in het moment, kunnen gevoelens en ervaringen intenser bij je binnenkomen. Maar je hebt ook meer bedding in jezelf om dit op te vangen; je raakt er minder van uit balans omdat je in ontspanning aanwezig bent. 

Wanneer je ook hier weer de ruimte om jezelf heen blijft ervaren, zal je zien dat je anders met je gevoelens omgaat. Je laat ze er zijn, je laat ze door je heen stromen. En tegelijkertijd voorkomt de ruimte om je heen dat je helemaal in de emotie of de gemoedstoestand zakt. Omdat er nog steeds iets anders is, waarin dit alles plaatsvindt. 

Blijf ontspannen en geniet!

Doe niet teveel je best in deze oefening maar doe het spelenderwijs. Lukt het niet, dan lukt het niet en dan is dat wat er nu is. Wanneer je teveel je best gaat doen, zet je jezelf alleen maar vast en verdwijnt de ontspanning steeds verder naar de achtergrond. Laat het resultaat zoveel mogelijk los en oefen in zachtheid voor jezelf. Dan kan het leven ook in zachtheid bij je binnenkomen en ervaar je meer en meer het geschenk van werkelijke aarding.

© Luisterklank, www.luisterklank.nl

Dit artikel mag gedeeld worden, mits met bronvermelding.